تاچ موزیک

فروش انواع ساز پرکاشن و ساز کوبه ای و دیگر سازها

تاچ موزیک

فروش انواع ساز پرکاشن و ساز کوبه ای و دیگر سازها

فروشگاه تاچ موزیک با هدف توسعه فضای موسیقی و فرهنگی در سال 1384 توسط آقای امیر عباس رجب قلعه تاسیس گردید و در زمینه واردات آلات موسیقی ، درام و پرکاشن ارائه خدمات به علاقه‌مندان و هنرجویان این رشته از موسیقی و تامین و تهیه لوازم به این رشته میباشد.

آخرین مطالب

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاریخچه موسیقی

موسیقی در ایران؛ 3 دوره مهم در تکامل تاریخ موسیقی ایرانی

موسیقی هنری است که پیش از اختراع زبان و خط و تبلور اندیشه و گفتمان در قالب اشکال و کلمات، تقریبا در همه‌ی فرهنگ‌ها  و تمدن‌ها  جریان داشته است.

به نحوی که در مراسم آیینی قبایل و بعدها در نظام کارآواها به هنگام زراعت و مشاغل جمعی  دیگر، ابزاری برای هماهنگی و ارتباط به شمار می رفته است.

در ایران نیز، موسیقی از قدمتی دیرینه برخوردار است و تقریبا مطابق شواهد و اسناد تاریخی موجود، می توان رد پای آن را تا دوران اساطیری و پیشا‌تاریخی دنبال کرد.

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان تاریخ موسیقی ایرانی را به پیش و بعد از اسلام تقسیم کرد.

سنگ‌نوشته‌ها، حکاکی‌ها، شاهنامه‌ی فردوسی و اشعار منوچهری و فرخی، تندیس‌ها،

نوشته‌های تاریخی هرودت مورخ یونانی، متون زرتشتیان و کنده‌کاری بر روی ظروف، از جمله منابعی هستند

که می‌توان تا حدودی نام، شکل و کاربرد آلات موسیقی، چگونگی ساخت برخی سازها، کارکرد موسیقی در مراسم اجتماعی،

درباری و مذهبی و نام موسیقی دانان و نغمات را از آنها استخراج نمود. در این مقاله به سیر تحول موسیقی در ایران و تاریخچه موسیقی ایران می‌پردازیم.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

دوره 1: آغاز شکل‌گیری تاریخ موسیقی در ایران از دوران ساسانی

دوره ی ساسانی به لحاظ اسناد و شواهد تاریخی نسبت به دیگر دوره‌ها در پیش از اسلام از اهمیت بیشتری در تاریخ موسیقی ایرانی برخوردار است.

موسیقی‌دان در عصر ساسانی به لحاظ رتبه‌بندی طبقاتی هم تراز موبدان، امشاسپندان و اسپهبدان است و اصولا موسیقی نقش برجسته‌ای در ارکان فرهنگی و تمدنی ایفا می‌کند.

موسیقی دوران اسلامی تا مدت‌ها، اقتباسی است از فرم و محتوای موسیقی دوران ساسانی. چنگ، تنبور، زنگ، نی و تاس از جمله سازهای این دوره هستند 

 باربد، نکیسا، بامشاد و رامتین از جمله موسیقی‌دانان مطرحی هستند

که نظامی،منوچهری، فرخی و ابن خرداد به، در آثار شعری و تاریخی خود به آنها اشاره کرده‌اند.

 کارگان موسیقی دوران ساسانی مانند بسیاری از تمدنهای دیگر مثل هند، مصر و یونان متاثر است

از باورهای کیهان شناختی و اعداد نمادین، از این رو موسیقی این دوران تشکیل می‌شده

از هفت خسروانی، سی لحن و سیصد و شصت دستان.

این تاثیر پذیری‌های فرهنگی و تمدنی به حدی است

که فیلسوفی مثل کندی موسیقی ساسانی را ماخوذ از الحان هشت‌گانه‌ی یونانی می‌داند. 

سائیگاد، سیسوم و ماداروستان از جمله خسروانی ها یا به قول مسعودی الطرق الملوکیه می‌باشند.

 راح روح، سبز در سیز، سروسهی، ماه بر کوهان و گنج سوخته از جمله سی لحنی هستند

که حکیم نظامی در خسرو و شیرین به آنها اشاره کرده است.

اگرچه امروز در کارگان موسیقی دستگاهی به نام‌هایی بر می‌خوریم که مهر و نشان دوران ساسانی را همراه دارند،

اما به دلیل فقدان اسناد و نمونه‌های عملی از چگونگی نوازندگی و فرم‌های آن دوره،

به دشواری می‌توان میان موسیقی امروز و آن روزگار به لحاظ تبار‌شناسی هنر، تطبیقی روشن به دست داد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

دوره 2: تاریخ موسیقی ایرانی در دوران اسلامی و پس از اسلام

تاریخ موسیقی ایران بعد از اسلام با تضادی شگرف همراه است.

اگرچه در نص صریح کتاب آسمانی و  کلام منادیان دینی و مذهبی سده‌های نخستین،

نشان قاطعی از حرمت موسیقی سراغ نمی‌توان گرفت اما جریان سیاسی حاکم

به تدریج موسیقی را از متن زندگی عملی جامعه خارج کرده

این هنر شریف و معنوی را در مرز کفر و لهو و لعب و ارزش‌های والای انسانی، معلق نگاه داشت.

تعلیقی که هنوز هم با قوت تمام تشدید می‌شود.

در فرهنگ حکمت و هنر ایرانی اسلامی، موسیقی زیر مجموعه‌ی فلسفه‌ی وسطی قرار می‌گیرد

چرا که اصولا در فلسفه‌ی وسطی یا ریاضیات از کم یا مقدار صحبت به میان می‌آید

موسیقی نیز چه در بحث تعیین فواصل و پرده‌بندی و چه در حوزه‌ی صنعت ساز‌سازی

و ابعاد ساز و فیزیک صوت کاملا تابع اندازه‌گیری‌های دقیق ریاضی می‌باشد.

از آنجا که ماهیت هنر موسیقی، صوت و جوهر مجرد است و هم‌چنین مقصد موسیقی، جان مجرد است،

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

این هنر نزد حکما و اندیش‌مندان از جایگاهی ویژه برخوردار بوده، تا آنجا که از آن به تعبیر هنر شریفه یاد کرده‌اند.

نهضت بیت‌الحکمه در قرون اولیه‌ی اسلامی و رواج ترجمه‌ی آثار فلسفی فلاسفه‌ی یونان

باعث نشر و ترویج آراء و اندیشه‌های فلاسفه‌ی برجسته‌ی یونان مثل افلاطون،

فیثاغورث و به ویژه ارسطو در میان حکمای ایران از جمله کندی، فارابی و ابن سینا شد،

حکمایی که همگی در زمینه‌ی موسیقی صاحب نظر بوده و دارای رساله و کتاب می‌باشند.

عناصر اربعه یا چهارگانه‌های ارسطویی(آب، باد، خاک و آتش)، علم اعداد و نمادپردازی‌های عددی فیثاغورث،

باورهای کیهان شناختی، وحدت وجود فلوطین، نظریه ی عالم مثل افلاطون،

بازنمایی و محاکات و تقلید در هنر ارسطو، در کنار اندیشه های مینوی ایرانیان و توحیدی اسلام، از جمله شاخصه هایی هستن

د که نه تنها در موسیقی، بلکه در کل جریان هنری دوران اسلامی، به نوعی فلسفه ی هنر این دوره را تشکیل می داده اند.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

دوره 3: تاریخ موسیقی معاصر ایران

موسیقی ایران پس از فراز و نشیب‌های بسیار، در دوره‌ی قاجاریه توسط خاندان فراهانی در قالب هفت دستگاه

و پنج آواز تحت عنوان ردیف موسیقی دستگاهی گردآوری و تدوین شد.

در واقع پیش از دوران قاجار و در سال‌های حکومت صفویان و قوم زند و افشار، موسیقی ایرانی با نوعی فترت

در حوزه ی عملی و نظری مواجه شد به طوری‌ که نه رساله و کتاب قابل تاملی نگاشته شد

و نه به واسطه‌ی تعصب و سرکوب صفویه، نوازندگی از رونق برخوردار بود.

از چگونگی تدوین نظام دستگاهی اطلاعات چندانی در دست نیست اما آنچه که به نظر می‌رسد این است

که دستگاه‌ها و آوازها جایگزین مقام‌ها شده و در شیوه‌ی اجرا تغییراتی حاصل آمد.

به نظر می‌رسد تغییر نظام موسیقی از مقام به دستگاه از طریق اجماعی میان موسیقی‌دانان فلات مرکزی مثل خاندان فراهانی

و موسیقی‌دانانی که به همراه قوم قاجار از آذربایجان به تهران آورده شدند، صورت گرفته باشد،

چرا که موسیقی آذربایجان با موسیقی دستگاهی دارای مشابهت‌های ساختاری و محتوایی بسیاری است.

بررسی ردیف موسیقی دستگاهی نشان‌گر این واقعیت است

که فواصل و درجات دانگ‌ها مانند موسیقی مقامی دوران اسلامی است با این تفاوت که بسیاری از قطعات یا حذف شده و یا تغییر نام داده اند.

پرده بندی در نظام دستگاهی تقریبا از پرده‌بندی گام صفی الدین پیروی می کند و همچنان اساس گسترش نغمات، اتصال دانگها و پیوستگی آنها می باشد.

در نظام موسیقی دستگاهی، هفت دستگاه و پنج آواز به شرح زیر، جایگزین مقام‌های گذشته شدند:

ماهور، شور، چهارگاه، سه گاه، همایون، نوا و راست پنجگاه، و دشتی، ابوعطا، افشاری، بیات ترک و بیات اصفهان.

تار، سه تار، نی، کمانچه، سنتور و تنبک از برجسته‌ترین انواع ساز مورد استفاده در موسیقی دستگاهی ایران هستند.

از جمله فرم‌های موسیقایی که از دوران قاجار تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند می‌توان به:

پیش‌درآمد، چهارمضراب، رنگ، تصنیف، ساز و آواز، ساقی نامه، مثنوی و کار و عمل اشاره نمود.

 میرزاعبدالله، میرزاحسینقلی، سماع حضور، باقر خان، نایب اسد‌الله، حاجی‌خان، درویش‌خان،

سید‌احمد‌خان، سیدعبدالرحیم اصفهانی و قلی‌خان شاهی از برجسته‌ترین نوازندگان و خوانندگان دوره‌ی قاجار

و اوایل پهلوی اول محسوب می‌شوند که در انتقال سنت‌ها و ظرایف عملی هنر موسیقی به نسل‌های بعد، نقش به‌سزایی ایفا کرده‌اند .

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

موسی دانان ایارن باستان

مشهورترین موسیقی‌دان‌های این دوران قبل از اسلام به شرح زیر بودند
* باربد
* سرکش
* رامتین
* بامشاد
* آفرین
* نکیسای چنگ نواز
باربد برای هر روز هفته نوایی ساخت که به هفت خسروانی معروف است.

همچنین برای هر روز ماه سی لحن یا سی دستان و برای ۳۶۰ روز سال غیر از پنجه دزدیده، ۳۶۰ آهنگ یا ۳۶۰ دستان را ساخت.

آهنگ جامه دران که در ردیف موسیقی ایرانی است از ساخته‌های نکیسا است که با چنگ نواخته‌است.

دستان دیگری به نام دستگاه راست است که باربد آن را ساخت و امروز جز دستگاه‌های هفت‌گانه موسیقی ایرانی است،

همچنین باید به آهنگ‌ها و دستان نوروز بزرگ، آرایش خورشید، ماه بر کوهان (ماه بالای کوهسار)،

کین ایرج، سوگ سیاوش و گنج باد، گنج کاووس، تخت تاقدیس، فرخ روز، سوگ شیدیز و باغ شیرین اشاره کرد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

ردیف

موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران از دورهٔ آقا علی‌اکبر فراهانی (نوازندهٔ تار دورهٔ ناصرالدین شاه) باقی مانده‌است.

آقا علی اکبر فراهانی به‌واسطهٔ میرزا تقی خان فراهانی (امیر کبیر) برای نشر موسیقی ایرانی به دربار دعوت شد.

سپس این موسیقی توسط آقا غلامحسین (برادر آقا علی‌اکبر) به دو پسر علی‌اکبرخان به نام‌های میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخته شد

و آنچه از موسیقی باستانی ایران امروزه مورد استفاده‌تر و معروف‌تر است،

دسته‌بندی موسیقی توسط این دو استاد در قالب مجموعه نواخته‌ها و آموزش هایشان است که به نام «ردیف موسیقی» نامیده می‌شود.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

ردیف در واقع مجموعه‌ای از مثال‌های ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهٔ رپرتوار در موسیقی غربی هم‌معنی است.

یک مجموعهٔ ردیف، مجموعه مثال‌هایی موسیقایی از هر کدام از گوشه‌های یک دستگاه‌است

که بیانگر نسبت نت‌های مورد استفاده در آن گوشه و حال و هوای احساسی آن است.
گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهٔ زند و اوایل سلسلهٔ قاجار آغاز شده‌است.

یعنی در اوایل دورهٔ قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد

و جای مقام‌های چندگانه را هفت دستگاه و پنج آواز گرفت.

از اولین راویان ردیف می‌توان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی – میرزا عبدالله – آقاحسینقلی و… اشاره کرد.

ردیف‌هایی که اکنون موجودند شامل ردیف میرزا عبدالله، ردیف آقاحسینقلی، ردیف ابوالحسن صبا، ردیف عالی علی اکبر شهنازی،

ردیف موسی معروفی، ردیف دوامی، ردیف طاهرزاده، ردیف محمود کریمی، ردیف سعید هرمزی، ردیف مرتضی نی‌داوود و… هستند.

امروزه، ردیف میرزا عبدالله، ردیف صبا، ردیف شهنازی و دوامی کاربری بیشتری دارند

و بیشتر در مکاتب درس موسیقی آموزش داده می‌شوند

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

دستگاه

هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالی‌ای از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی است

که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد.

هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده‌است و معمولاً بدین شیوه ارائه می‌شود

که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشهٔ اوج یا مخالف دستگاه در میانهٔ ارائه کار می‌رسند، سپس

با فرود به گوشه‌های پایانی و ارائهٔ تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رسانند.

موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و پنج آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارت‌اند از:
دستگاه شور
دستگاه سه‌گاه
دستگاه چهارگاه
دستگاه همایون
دستگاه ماهور
دستگاه نوا
دستگاه راست‌پنج‌گاه

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

آواز

آواز معمولاً قسمتی از دستگاه مورد نظر است که می‌توان آنرا دستگاه فرعی نامید.

آواز از نظرفواصل با دستگاه مورد نظر یکسان یا شبیه بوده و می‌تواند شاهد و یا ایست متفاوتی داشته باشد.

به‌طور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم،

دارای نت شاهد و ایست ((ر)) می‌باشد. بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت ((ر)) گردش می‌کند و در نهایت روی همان نت می‌ایستد.

به‌طور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در این‌جا شور) باز می‌گردد.

آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی ۵تا هستند و عبارت‌اند از:

آواز ابوعطا، متعلق به دستگاه شور (درجه دوم)
آواز بیات ترک (بیات زند)، متعلق به دستگاه شور، (درجه سوم)
آواز افشاری، متعلق به دستگاه شور، (درجه چهارم)
آواز دشتی، متعلق به دستگاه شور، (درجه پنجم)
آواز بیات اصفهان، متعلق به دستگاه همایون، (درجه چهارم)

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

  • تاچ موزیک
  • ۰
  • ۰

معرفی انواع ساز ها

معرفی انواع ساز ها ،تا به حال شده که شما به معنی واژه ساز یا انواع ساز موسیقی فکر کنید؟ 

معمولا افرادی که در مورد انواع ساز صحبت میکند.

افراد یاد پیانو ، ویالون ، گیتار یا سازدهنی میفتند.

در حقیقت باید گفت افراد نمیدانند که این ساز ها به کدام دسته از ساز ها تعلق دارند.

یا غیر از این ساز ها ساز دیگری نیز وجود دارد.چون از ساز، صرفا پیانو و ویالون را می‌شناسید و بس.

ابتدا برای شما کلمه ساز را تعریف میکنیم در یک جمله بخواهیم بگوییم میشود؛هرآنچه که به شما در نواختن یک موسیقی کمک کند.

پس اگر بخواهیم به اولین ساز موجود در جهان اشاره کنیم صدای انسان میشود.

ولی انسان ها هم در گذتش زمان کم کم از وسایل مختلفی برای نواختن ساز اختراع کردند.

میتوان گفت ابزاری را که نسبت به صدای خود کیفیت بیشتری داشته اند را تولید کردند.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

انواع ساز‌

ساز ها انواع مختلفی دارند و در دسته های گوناگونی قرار میگیرند.

در ساز هایی مثل ساز زهی صدا از لرزش و ارتعاش ان تولید میشود.

این صدا از طریق ضربه و لرزش و زخمه یا کشیدن کمان در ساز تولید میشوند.

این نمونه از سازها نیز دارای اهمیت زیادی هستند

البته این ساز ها زیرشاخه دیگری نیز دارند.

آنهارا میتوان به ساز زهی زخمه ای ، آرشه ای و کوبشی تشبیه کرد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

سازهای جدید

نوع دیگر ساز ها آلات موسیقی میباشند.

به عنوان مثال فلوت بینی از سازهای جدید و البته خارق‌ العاده است که در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی میتوان گفت موسیقی یک زبان بین المللی است. که به واسطه آن افراد دنیا را دور هم جمع میکند.

فلوت اصالتا به نیمکره شرقی و مناطق کرانه اقیانوس ارام متعلق میشود.

نوع دیگر از الات موسیقی جدید هم میتوان به هنگ درام اشاره کرد. که به باور سازندگان این آلت موسیقی کارکرد بسیار فراتر از یک طبل دارد.

این وسیله در سال 2000 میلادی درشهر برن سوئیس اختراع شد که شبیه به یک بشقاب پرنده میباشد.

نوع دیگر ساز ها شبیه به غرش شیر میباشند و در هر منطقه و مکتنی اندازه و شکل خاص خود را دارد.

از این الات موسیقی در مراسم رسمی و تشریفاتی استفاده میشوند.

بالالایکا نوع دیگری از ساز ها میباشند که مرتبط به کشور روسیه بوده.

اما شباهت زیادی به الت های موسیقی سیمی آسیایی دارد.

از جذاب ترین این ساز ها میتوان به هایدرولوفون اشاره کرد که با دست نواخته میشود.

شاید این ساز دارای پیچیدگی خاصی باشد اما کار با آن بسیار راحت و ساده میباشد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

آلات موسیقی ایرانی 

بطور کلی میتوان گفت که الات موسیقی سنتی در دسته الات موسقی ایرانی میباشد.

ساز های ایرانی به سه دسته ساز بادی و ساز کوبه ای و ساز زهی تقسیم کرد.

ساز های بادی جز اولین الات موسیقی بشمار میرود.

ینگونه ساز ها به گونه ای است که از طریق دمیده شدن هوا تولید صدا میکنند.

از نظر ساختمان و چگونگی تولید صدا به دو دسته سازهای بادی برنجی و سازهای بادی چوبی تقسیم می شوند.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

سازهای بادی

ساز های بادی از نوع چوب به سه دسته بی زبانه ، یک زبانه و دو زبانه تقسیم میشود.

دسته دیگری از این ساز ها ساز های بادی برنجی است.

که میتوانیم به یکی از انها که کرنا بود اشاره کنیم.

ساز کوبه ای

این ساز از دیگر دسته آلات موسیقی میباشد. که صدای آن بر اثر کوبیده شدن جسمی بر پوستی دایره شکل صورت میگیرد.

صدا در ساز کوبه‌ای با کوبیدن، تکان دادن، خراشیدن یا مالش ساز ایجاد می‌شود.

ساز کوبه‌ای در حقیقت ریتم خاصی را در آهنگ ایجاد می‌کند که آن را می‌توان وظیفه‌ی اصلی این نوع سازها دانست.

البته به کمک ساز کوبه‌ای می‌توان ملودی نیز اجرا نمود. با اینکه تاریخ سازهای کوبه‌ای قدمت زیادی دارد.

سازهای کوبه‌ای در اسامی و انواع مختلفی در بازار ابزارالات موسیقی یافت می‌شوند.

برای مثال می‌توان به دف، دایره، تنبک، تیمبال (تیمپانی)، طبل، دامارو، دمام، مثلث، مارکاس، سن، زنبورک،‌ تومبا و طبلا اشار

از انواع ساز های کوبه ای میتوان به دایره ، نقاره ، دهل و سنج اشاره کنیم.

زهی آرشه ای نیز نوع دیگر این سازها بودن که شامل کمانچه، قیچک و ویولن است. زهی کوبشی نیز شامل سنتور می ‌شود و یکی از انواع سازهای زهی پیانو است.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

انواع سازهای سنتی

یکی از انواع سازهای موسیقی، آلات موسیقی سنتی هستند

که به طور کلی می توان گفت این آلات از دوره های بسیار دور در کشور ایران و دیگر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گرفته است.

اگر بخواهیم انواع ساز سنتی از نظر جنس را دسته ‌بندی کنیم می ‌توان گفت این سازها به سه گروه فلزی، سفالی و چوبی تقسیم می ‌شوند.

سازهای فلزی که معمولا از جنس مس یا برنج هستند با استفاده از چکش کاری یا ریخته گری ساخته می شود.

نوع دیگر آنکه از جنس سفال هستند از گل رس پخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

سازه های چوبی نیز به طریقه تراش و برش ساخته شده که بیشترین تنوع را در بین سازهای سنتی دارد

در حال حاضر هنگامی که نام آلات موسیقی سنتی به میان می آید

بسیاری از افراد آنچه که در ذهنشان تداعی می شود مرتبط با ساز های چوبی سنتی است.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

ساز زهی زخمه‌ای

در این ساز، ارتعاش و لرزش زه از طریق زخمه‌ زدن با انگشتان ایجاد می‌شود

در انواع مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توان به ساز زخمه‌ای ناخنی، شلاقی، دست چپ و سرش زخمه‌ای اشاره کرد.

ساز زهی آرشه‌ای

در این ساز، لرزش و ارتعاش زه از طریق کشیدن یک آرشه به روی تارها به وجود می‌آید

از سازهای زهی آرشه‌ای می‌توان به کمانچه، قیچک، ویولون و … اشاره کرد.

ساز زهی کوبشی

برای اینکه در ساز زهی کوبشی صدا ایجاد کنید،

باید با وسیله‌ای شبیه به چکش روی تارها ضربه بزنید.

برای مثال می‌توانید سنتور، زیلفون، گلوکن اشپیل، ویبرافون و … را به عنوان ساز زهی کوبشی در نظر بگیرید

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

سازهای بادی

ساز بادی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین سازهای کشف شده دانست.

سازی که از سوراخ کردن استخوان (انسان یا حیوان) ساخته شده است.

برای نواختن موسیقی با این ساز، باید درون آن بدمید و هوا تولید کنید.

به این ترتیب از حرکت جریان هوا در آن، آهنگی دلنشین ایجاد می‌شود.

البته برای دسترسی به این ساز، نیازی نیست که دنبال استخوان حیوان یا انسان مرده بگردید.

این سازها در سه نوع ساز بادی چوبی، ساز بادی برنجی و ساز شستی دار بادی در بازار یافت می‌شوند.

ساز بادی چوبی

احتمالا با شنیدن نام ساز بادی، به یاد فلوت بیفتید.

سازهایی چون نی، سُرنا، فلوت، هوبوا، باسون و .. را می‌توان از جمله سازهای بادی چوبی در نظر گرفت.

این سازها معمولا از چوب آبنوس یا نی خیزران ساخته می‌شوند.

البته منظور ما از ساز بادی چوبی و برنجی این نیست که الزاما از چوب یا فلز برنج ساخته شده باشد.

بلکه به خاطر نوع تولید صدا در این سازها، این نام‌گذاری‌ها صورت گرفته است.

برای مثال، فلوت را می‌توان نوعی ساز بادی چوبی در نظر گرفت، اما بدنه‌ی آن معمولا از جنس فلز است.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

ساز بادی برنجی

از ساز بادی برنجی می‌توان به شیپور، ترومپت، ترومبون، ساکسیفون، کُر و …اشاره کرد.

این سازها معمولا از جنس مس، برنج یا حتی نقره هستند.

ساز شستی دار بادی

منظور از ساز شستی دار،‌ سازی است که بخشی به عنوان «شستی»‌ در آن‌ها وجود داشته باشد.

در این سازها برای تولید صدا باید از نیروی مکانیکی یا الکتریکی استفاده کرد.

برای مثال می‌توان به اُرگ، آکوردئون، سازدهنی، نی انبان و …اشاره کرد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

کیبورد 

کیبورد یا پیانو الکترونیکی، سازهای بسیار انعطاف‌پذیر و بدون دردسری هستند.

این صفحه کلیدهای الکترونیکی، قادر به ایجاد طیف گسترده‌ای از صداها و آهنگ‌ها به همراه امکانات جانبی هستند.

هم‎چنین کیبورد به دلیل سادگی یادگیری، در بین کودکان کم سن و سال نیز محبوب است.

بربط 

بربت، رود یا عود، سازی ایرانی از رده سازهای زهی زخمه‌ای است.

در خاورمیانه از جمله ایران و کشورهای عربی رواج دارد.

بربت از کهن‌ترین سازهای شرقی به شمار می‌رود.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

تار

تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می‌شود.

تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج است.

واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است.

تنبور

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد

معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده

چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

دیوان

از جمله سازهای مضرابی است. این ساز یک ساز کُردی است.

یکی از سازهای خانواده تنبور به حساب می‌آید،

که غیر از کردستان ترکیه در مناطق مختلف کردستان عراق و کردستان ایران و کردستان سوریه استفاده می‌شود

انواع خاصی از آن در مناطق مختلف کردستان ترکیه وجود دارد. دیوان سایز بزرگتر تنبور است.

سه‌تار

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود.

این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنج است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند.

سه‌تار دارای ۲۵ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است.

صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است

گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

سنتور

سنتور ساز زهی کوبه‌ای موسیقی ایرانی است.

فرهنگ دهخدا سنتور را اینگونه بازشناخته‌است،

از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود.

رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود.

کمانچه

کَمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است.

این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

گیتار

گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته می‌شود

از این جهت که سیم‌های آن در اثر ارتعاش تولید صدا می‌کنند،

به سازهای گروه کوردوفون (به انگلیسی: Cordophones) یا زه‌صدا تعلق دارد.

این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیک‌های نوازندگی) توانسته‌است

هم‌گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛

که در نتیجه گونه‌های متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اکنون جایگاه ویژه‌ای در موسیقی جهان دارد.

ویولون

ویولن ساز زهی و آرشه‌ای است. این ساز کوچک‌ترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای است.

برای نواختن معمولاً روی شانه چپ قرار می‌گیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می‌شود.

کوک سیم‌های ویولن از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

تنبک (ضرب)

تنبک(تمبک، دمبک، دندونک و ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است.

این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود.

که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.

فلوت

فلوت صدای خود را از جریان هوا در یک دهانه تولید می‌کند.

هنگامی که نوازنده سوراخ‌های مختلف روی بدنه ساز را باز یا بسته می‌کند، صدا تغییر می‌کند.

فلوت‌های مبتدی اغلب از برنج یا نیکل ساخته شده اند.

در حالی که متخصصان از فلوت‌های نقره، طلا و حتی گاهی فلوت‌های پلاتین استفاده می کنند.

فلوت‌های چوبی صدایی بم ایجاد می‌کنند در حالی که فلوت‌های نقره‌ای صدای تیزتر ایجاد می‌کنند.

یادگیری سازهای خانواده فلوت از سازهای رشته‌ای یا کیبورد آسان‌تر است.

زیرا یادگیرنده می‌تواند پیشرفت بیشتری در آن‌ها داشته و در درس اول بتوانند سه نت را یاد بگیرند.

این وسیله ساز همه کاره است و در گروه های موسیقی کلاسیک، جاز و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پخش فلوت آرامش‌بخش است و هماهنگی و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

برای خرید ساز کاخن میتوانید به سایت تاچ موزیک مراجعه کنید.

  • تاچ موزیک